joi, 9 decembrie 2010

Tipuri uzuale de aeronave utilitare folosite in agricultura romaneasca


Walter Stahli

Aviaţia utilitară a fost utilizată în trecut pe scară largă atât în agricultură cât şi în silvicultură pentru efectuarea tratamentelor fitosanitare şi pentru administrarea de îngrăşăminte chimice. Utilizarea pe scară largă a echipamentului aerian de stropit şi prăfuit a fost favorizată de mărimea suprafeţelor agricole şi de deficitul de utilaj terestru, care nu permitea acoperirea vârfurilor de lucru îndeosebi primăvara.



Cea mai cunoscută dintre firmele de aviaţie utilitară din Banat este SC “Aviaţia Utilitară” SA Timişoara, situată pe aeroportul Timişoara-Cioca din Calea Torontalului km. 3, în imediata vecinătate a USAMVBT.
Societatea este dotată cu 3 avioane de tipul Antonov AN 2  (WKS PLZ AN 2R). Ultimele două elicoptere KA-26 (Kamov) au fost casate în anul 2007 pe motivul că UE ar impune eliminarea aparate-lor de zbor fabricate în Ucraina.
În ultimii ani, utilizarea în continuare a acestor tipuri de aeronave în Uniunea Europeană a fost o problemă foarte controversată, unele cercuri fiind interesate în scoaterea din circulaţie (anularea licenţei de zbor) a acestor aparate şi înlocuirea lor cu modele noi de fabricaţie proprie.
    
Biplanul AN-2 SH (Banat 2003) şi elicopterul KA-26 (Ungaria 2007).
Avionul biplan Antonov AN-2R şi AN-2SH (SH – selsko-hozyaistvenyi)
A fost conceput în fosta Uniune Sovietică (Rusia 1947), iniţial ca şi avion utilitar pentru agricultură (AN-2SH, AH-2C). Ulterior (1960), acesta a fost fabricat în Polonia (Mielec WSK PZL AN-2R) şi exportat în numeroase ţări din lume (7777 AN-2SCh). Diverse tipuri de AN-2 s-au fabricat şi în China. Aeronavele AN-2 au deţinut mulţi ani recordul privind longevitatea de fabricaţie. Deţine şi în prezent un record, fiind cel mai mare avion biplan din lume.
Avionul poate decola şi ateriza de pe piste de iarbă, pietriş, fiind ideal pentru utilizarea pe terenuri de zbor improvizate şi în regiuni fără infrastructură aero din Africa, America de sud, Australia ş.a..


Avionul biplan Antonov AN-2 în lucru la stropit.
Avionul Antonov AN-2, respectiv PLZ AN-2R (fabricaţia poloneză) poate fi echipat cu echipament pentru administrarea de produse solide (pulberi, cristale, granule) sau cu echipament de stropit. Buncărul cu o capacitate de 1400 litrii (1,4 m3), din care 1200 l capacitate utilă, este montat în interiorul fuzelajului. El este confecţionat din răşini sintetice armate cu fibră de sticlă şi poate fi utilizat şi ca rezervor de soluţie. Pentru lucrări de stropit cu volum ultra redus, avionul AN-2 mai poate di echipat cu un rezervor suplimentar cu o capacitate de 39 litrii.
În funcţie de lucrarea efectuată, stropire sau administrare de granule, el poate fi echipat cu o instalaţie de stropit sau cu echipamentul de administrat produse solide. Ambele echipamente se montează sub fuzelaj, iar rampele de stropit sub aripile inferioare.


Aspectul echipamentului de stropit de la avionul AN-2R (detaliu)
Echipamentul de stropit se compune din: rezervor cu gură de umplere cu filtru, agregat de pompare cu dozator, tubulatură pentru soluţie şi rampa de stropit.
Agregatul de pompare se compune dinr-un motor eolian, prevăzut cu o frână cu acţionare pneumatică, care acţionează o pompă centrifugă.
Rampele sunt echipate cu duze cu pulverizare pneumatică (varianta originală) sau cu pulverizatoare rotative de tipul Micron Air.
Reglarea debitului de lichid pulverizat se realizează prin schimbarea dimensiunii jigloarelor cu fantă montate în ţevile de distribuţie. Din fabrică, instalaţia de stropit este dotată cu cinci seturi de jigloare cu dimensiunile de 1,2 x 5,5 mm (nr. 1), 2 x 5,5 mm (nr. 2), 3 x 5,5 mm (nr. 3), 4 x 5,5 mm (nr. 4) şi 5 x 5,5 mm (nr. 5). Pentru doze (volum) mai mici se lichid se pot monta şi jigloare (duze) cu dimensiunea de 1 x 1 mm sau prin obturarea unor pulverizatoare prin montarea de jigloare “oarbe” (fără orificii). Debitul total al pulverizatoarelor echipate cu jigloare nr. 4 poate fi reglat între 12 şi circa 16,5 l/s (720 - 1000 l/min.).
Lăţimea benzii stropite la o viteză de 155 - 160 km/h de la o înălţime de zbor de 10 – 15 m (culturi silvice) este de 60 m. Pentru culturile agricole se recomandă o înălţime de zbor de circa 5 m şi o distanţă între două treceri de circa 20 m.
Echipamentul de administrat produse solide se utilizează cu precădere pentru administrarea fazială a îngrăşămintelor chimice.


Schema instalaţiei de stropit a avionului AN-2



Avion AN-2M cu echipament de împrăştiat produse solide

Dispozitivul de împrăştiere al avionului AN-2R este de tip tunel cu priză de aer. Pornirea şi oprirea administrării de granule (sau praf, material cristalizat) se face cu ajutorul unor şubăre plasate între buncărul de material şi dispozitivul tunel de împrăştiere. Debitul de material poate fi reglat cu ajutorul unui disc de dozare cu orificii cu secţiune variabilă. Debitul maxim al dozatorului este de circa 20 kg/s.
Lăţimea benzii de împrăştiere depinde de înălţimea de zbor, de materialul împrăştiat şi de umiditatea acestuia. Pentru o administrare uniformă, se recomandă ca distanţa între două treceri să nu depăşrească 20 – 25 m.

Date tehnice
Denumirea aeronavei                     Antonov AN-2SCh (PL), AN-2SH (RU)
Tipul aeronavei                                biplan
Motor                                                 Ash-62 IR - cu piston 9 cilindrii în stea
Puterea motorului                            745 kW (100 CP)
Elicea                                                cu 4 palete - Φ 3600 mm
Greutate proprie                              3450 kg
Greutate maximă de decolare       5500 kg
Lungime                                            12,40 m
Anvergura aripilor superioare        18,18 m
Anvergura aripilor inferioare           14,24 m
Viteza maximă de zbor                   258 km/h
Viteza optimă de croazieră            185 km/h
Viteza de lucru în câmp                   150 – 160 km/h
Consumul orar de benzină              ca. 185 – 200 l/h

2 comentarii:

  1. Daca ar putea cineva sa ma ajute cu desenele tehnice, ale instalatiei pentru AN2 - v-as fi foarte recunoscator.
    email: ioan.durkovics@gmail.com

    RăspundețiȘtergere